دانشگاه باید مبدأ ایده‌پردازی در جامعه قرآنی باشد

۰۸ تیر ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۰۹۵۸ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۱۳۴
دانشگاه باید مبدأ ایده‌پردازی در جامعه قرآنی باشد
دانشگاه باید مبدأ ایده‌پردازی در جامعه قرآنی باشد

دبیر علمی ششمین جشنواره قرآنی دانشگاه جامع علمی كاربردی با بیان این‌كه جامعه قرآنی دانشگاهی در حوزه طرح‌های آموزش عمومی و ترویج قرآن حالت مصرف ‌كننده دارد ، تأكید كرد: این در حالی است كه دانشگاه باید مبدأ ایده‌پردازی در جامعه قرآنی باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی كاربردی ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان ، مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) دانشگاه‌ها و دبیر علمی ششمین جشنواره قرآنی دانشگاه جامع علمی كاربردی ، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران ، ایكنا ، ضمن بیان این مطلب گفت: متأسفانه جامعه قرآنی دانشگاهی با تمام فرهیختگی ، در حوزه طرح‌های آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج قرآنی بیشتر حالت مصرف‌ كننده را دارد این در حالی است كه دانشگاه باید مبدأ ایده‌پردازی در جامعه قرآنی باشد. وی در بررسی فعالیت‌‌های قرآنی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی ، گفت: پاسخ به این سؤال به صورت دقیق بسیار مشكل است ، فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌‌ها بسیار وسیع و عمدتاً در سه حوزه آموزش ، پژوهش ، تبلیغ و ترویج صورت می‌پذیرد و پاسخ منصفانه به این سؤال از سوی مسئولان هر بخش و لزوماً با استناد بر پژوهش و نگاهی كلان‌نگر براساس شاخصه‌های علمی باید ارائه شود.

وی تأكید كرد: بنابراین با توجه به مطالب یاد شده چنانچه بر اساس پدیدار و نشانه‌های خارجی و نگاه عمومی به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها بخواهیم پاسخی به این پرسش ارائه دهیم بدون شك پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ، نقطه عطفی در تغییر نگرش و رویكرد قشر فرهیخته دانشگاهی به قرآن كریم و آموزه‌های آن است.

افتخاریان در ادامه سخنانش اظهار داشت : تدوین واحدهای درسی قرآنی در برنامه‌های دانشجویان ، رشد چشمگیر دانشكده‌های علوم قرآنی و افزایش پژوهشكده‌ها و پایان‌نامه‌هایی كه براساس موضوعات قرآنی تدوین می‌شود ، همچنین برگزاری بیست و چهار جشنواره ملی قرآن دانشگاهی از نشانه‌ها و پدیدارهای این تغییر نگرش به قرآن است.

دبیر علمی ششمین جشنواره قرآنی دانشگاه جامع علمی كاربردی تأكید كرد: با این همه باید عرض ‌كنم كه هنوز با جامعه قرآنی و دانشگاه قرآنی فاصله بسیار داریم. دانشگاهی كه سیاست‌ها ، برنامه‌ها ، مدیریت‌ها ،رفتارها ، جهت‌گیری‌ها ، تنبیه‌ها ، تشویق‌های آن براساس آموزه‌های قرآن و عترت(ع) طرح‌ریزی شده باشد و این مطلب مختص به دانشگاه‌ها نیست همان‌گونه كه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند : جامعه باید قرآن مجسم شود فضای كشور باید فضای قرآنی شود ، در سیاست ، اقتصاد ، اجتماع و ... .

وی در پاسخ به این سؤال كه اشتیاق دانشجویان به مفاهیم والای قرآنی را در چه سطحی ارزیابی می‌كنید؟ اظهار كرد: ویژگی قرآن كریم این‌گونه است كه هر مقدار كه مخاطب آن فرهخیته‌تر باشد و با كوله‌بار علمی سنگین‌تر به سوی قرآن بیاید و دست راهنمایی‌خواهی و توشه‌اندوزی به سوی قرآن دراز كند ، توشه و بهره‌ای همانند قرآن كریم و سخاوتمند دریافت می‌كند.

وی افزود: وقتی دانشجو به سوی قرآن می‌آید بهره‌ای وافرتر از معانی بلند قرآن نسبت به سایر اقشار می‌برد كه همان امر باعث اشتیاق و عطش بیشتر او به قرآن می‌شود. بر این اساس در نظرسنجی‌ها همواره نكته‌ای كه جلب توجه می‌كند استقبال دانشجویان از برنامه‌های محتوایی قرآن كریم به ویژه برنامه‌های تفسیر و مسابقات محتوایی قرآن است.

مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) دانشگاه‌ها در پاسخ به این سؤال كه چه راهكارهایی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها به نظر شما می‌رسد؟ گفت: ما باید به این نكته توجه كنیم كه در صدر اسلام این محتوای بلند پیام وحی بود كه غالب دل‌ها را شیفته قرآن و اسلام می‌كرد و افراد را به سوی یگانه‌پرستی و ارزش‌های اخلاقی و دوری از زشتی‌ها سوق می‌داد.

افتخاریان تأكید كرد: بر همین اساس ما در دانشگاه باید همت اصلی را بر این بگذاریم تا در برنامه‌ها و فضاسازی‌ها حلاوت و شیرینی پیام قرآن را به دل‌های مشتاق برسانیم.

وی تصریح كرد: اگر این اتفاق بیافتد به صورت طبیعی سیل جوانان شیفته دانشگاهی به سوی قرآن و برنامه‌های قرآنی سرایز می‌شوند ، اما اتفاقی كه در طرح‌های عمومی قرآنی می‌افتد به عكس این جریان است ، یعنی ما ابتدا می‌خواهیم روخوانی قرآن ، بعد روان‌خوانی قرآن را به مخاطب دانشجو یاد دهیم بعد آن‌ها را پشت رحل بكشانیم قرائت قرآن را به آن‌ها یاد دهیم ، آن‌گاه اگر طرح و برنامه محتوایی وجود داشت و بودجه‌ای باقی ماند به سراغ محتوای قرآن برویم و این یكی از چالش‌های اساسی در برنامه‌های قرآنی كشور و به تبع دانشگاهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین افتخاریان با تأكید بر كار بومی در فعالیت‌های قرآنی گفت: اساساً اگر بخواهیم در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها كار ویژه‌ای انجام دهیم باید به سمت تولید طرح‌های بومی و متناسب با علایق دانشجو و فضای دانشگاه‌ها برویم.( هدایت كارشناس نظارت و ارزیابی )