نشست خبری معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی با روسای مراکز علمی کاربردی استان و اصحاب رسانه

نشست خبری معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی با روسای مراکز علمی کاربردی استان و اصحاب رسانه

۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۵ کد : ۴۶۰۵۸ اخبار
دکتر محمد زاده در سفر به سمنان: در سطح بندی سال جدید حدود دویست مرکز آموزشی علمی کاربردی در کشور ارتقای سطح داشته اند.ثبت نام دوره های کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی تا امشب به پایان می رسد. sanjesh.org ثبت نام دوره های کارشناسی تا آخر هفته ادامه دارد.
نشست خبری معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی با روسای مراکز علمی کاربردی استان و اصحاب رسانه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان ، دکتر محمد زاده  معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی کشور، با اشاره به جدی‌تر گرفتن توسعه کیفی در مراکز این دانشگاه در دو سه سال اخیر گفت: 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌شان مشغول به کار می‌شوند.

ایشان در ادامه با اشاره به مهارت‌محوری در این دانشگاه، دانش آموختگان این دانشگاه را افزون بر یک میلیون و 800 هزار اعلام کرد و اظهار کرد: بیش از 75 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند و از این نظر هیچ کدام از دانشگاه‌های کشور با دانشگاه جامع علمی کاربردی قابل مقایسه نیستند. ضمن اینکه مهمتر از درصد بالای جذب فارغ‌التحصیلان، جذب 40 درصدی فارغ‌التحصیلان در مشاغل مورد علاقه و مرتبط با رشته تحصیلی‌شان است که دستاورد مهمی است.‌

وی بر ضرورت کیفی‌سازی آموزش‌ها در این دانشگاه تاکید و تصریح کرد: متاسفانه این دانشگاه در مقطعی که توسعه کمی زیادی پیدا کرد کمتر به کیفی‌سازی‌ها توجه کرد اما خوشبختانه در سه چهار سال اخیر توجه بسیار ویژه‌ای به کیفیت آموزشی کرده و در نتیجه همین کیفی‌سازی‌ها شاهد رشد و ارتقاء این دانشگاه در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات کشور، ایجاد اشتغال است، اظهار کرد: مهمترین مسئله برای ایجاد اشتغال، تربیت نیروی انسانی ماهر است که این مسئولیت به عهده دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای است .

دکترمحمدزاده با بیان اینکه در گذشته کمتر از 5 درصد مراکز این دانشگاه دارای سرپرست و رئیس داشتند ادامه داد: با برنامه‌هایی که در راستای کیفی‌سازی صورت گرفته در حال حاضر بیش از 95درصد مراکز علمی کاربردی کشور دارای سرپرست و یا رئیس قانونی مطابق با اساسنامه هستند. ضمن اینکه از نظر کیفی به ورود دانشجویان و جذب مدرسین نیز در مراکز علمی کاربردی توجه ویژه شده است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی کشور، با اشاره به سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی 97 در سراسر کشور تنها 20 مرکز سطح دو داشتیم اما با اجرای برنامه‌ کیفی‌سازی در سال تحصیلی امسال 230 مزکز حائز سیطح دو شدند که 10 مرکز از این 230 مرکز به عنوان مراکز برتر کشور انتخاب شدند. ضمن اینکه 26 مرکز برتر استانی نیز انتخاب شدند.

وی از افزایش مراکز در این دانشگاه در سال‌جاری خبر داد و گفت: بعد از توقف رشد کمی و کاهش جدی مراکز در کشور به اجرای برنامه‌های کیفی‌سازی پرداختیم و خوشبختانه امسال با اعطای مجوزهای جدید شاهد افزایش برخی مراکز علمی کاربردی در کشور هستیم که این مراکز از مهرماه امسال شروع به کار می‌کنند

دکترمحمدزاده از افزایش رشته‌محل‌ها در دانشگاه جامع به عنوان یکی دیگر از نتایج مثبت کیفی‌سازی آموزشی در این دانشگاه نام برد و اضافه کرد: تعداد رشته‌محل‌ها در دانشگاه جامع از 5 هزار و 333 رشته‌محل در سال 97 به بیش از 5 هزار 580 رشته محل و تعداد مراکز از 502 مرکز در سال 97 به 523 مرکز در سال 98 رسیدند.

وی از افزایش استقبال خانواده‌ها و دانشجویان از دانشگاه‌های علمی کاربردی خبر داد و گفت: تا سال قبل اکثریت دانشجویان این دانشگاه شاغلین بودند اما از امسال بیشتر دانشجویان و ورودی‌های مراکز علمی کاربردی‌ها در کشور فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها هستند.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی با اشاره به افزایش داوطلبان ورود به این دانشگاه ادامه داد: امسال در مقطع کاردانی بیش از 43 هزار و 300 داوطلب داشتیم در حالی که این رقم در سال قبل کمی بیش از 41 هزار نفر بوده است. ضمن اینکه هنوز امکان افزایش داوطلبان ورود به این دانشگاه در سال‌جاری وجود دارد.وی با اشاره به برخی اقدامات این دانشگاه در راستای کیفی‌سازی آموزش‌ها گفت: سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی، برگزاری آزمون‌های متمرکز، توجه ویژه به دروس مهارتی، انتخاب سالانه مراکز برتر و...از مهمترین اقدامات در راستای کیفی‌سازی در این دانشگاه است.

دکترمحمدزاده در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص برنامه‌های این دانشگاه به منظور تحقق هدفگذاری‌های برنامه ششم توسعه و سوق دادن 30درصد دانشجویان کشور به سمت دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی اظهار کرد: دانشگاه جامع همه ظرفیت های مورد نیاز برای تحقق این مهم را فراهم کرده است اگرچه تحقق این مهم به میزان اقبال داوطلبان به رشته‌های فنی و مهارتی نیز بستگی دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص وعده کاهش شهریه‌ها گفت: دانشگاه‌های علمی کاربردی از محل درآمدها و شهریه‌ها اداره می‌شوند با این همه دانشگاه جامع از طریق دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه داده که سالانه اعتباری به این دانشگاه اختصاص یابد تا با کمک به مراکز علمی کاربردی زمینه کاهش شهریه‌ها نیز فراهم شود. این لایحه در کمیسیون آموزش هم تایید شده اما به دلیل مشکلات اعتباری ناشی از تحریم‌ها این اعتبار در سال 97 اختصاص نیافت. البته دانشگاه جامع همچنان پیگیر این لایحه است و انتظار می‌رود که نمایندگان مردم با کمک به تصویب این لایحه به کاهش شهریه‌ها و کمک به مراکز علمی کاربردی کمک کنند.

معاون دانشگاه جامع از برنامه‌ریزی برای جذب دانشجویان خارجی خبر داد و افزود: در حال حاضر حدود 320 دانشجو که عمدتا از افغانستان و عراق هستند در مراکز علمی کاربردی کشور تحصیل می‌کنند اما برای جذب دانشجویان خارجی بیشتر در مراکز برتر و به صورت پودمانی و مقطع‌دار برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است و انشالله در آینده شاهد افزایش دانشجویان خارجی در دانشگاه جامع نیز خواهیم بود.

در ادامه دکتر بهزاد بهرامی‌نسب رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان  در نشستی با اصحاب رسانه که با حضور جناب آقای دکتر محمد زاده معاونت محترم نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و روسای مراکز علمی کاربردی استان برگزار شد ، ضمن خوشامدگویی به جناب آقای دکتر محمد زاده و حضور روسای مراکز علمی کاربردی استان ، بیان داشتند: 8مرکز از 12 مرکز علمی کاربردی استان که در سطح‌بندی کشوری مورد ارزیابی قرار گرفتند حائز سطح دو شدند و این در حالی است که سال گذشته تنها یک مرکز از استان در این سطح رده‌بندی قرار گرفته بود. وی با بیان اینکه 13 مرکز علمی کاربردی در استان فعالیت دارند تصریح کرد: یکی از مراکز استان تازه تاسیس است و از این رو در طرح سطح‌بندی مورد ارزیابی قرار نگرفت. شایان ذکر است که باتوجه به سختگیری‌های دانشگاه جامع در طرح سطح‌بندی در سطح کشور هیچ مرکزی در سطح یک قرار نگرفته است. رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان از این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه کارآفرین و اشتغال محور نام برد و گفت: مراکز علمی کاربردی استان در مقطعی که این دانشگاه رشد کمی زیادی داشت به 23 مرکز رسیدند اما با برنامه‌ای که دانشگاه جامع داشت و با ممنوعیت دستگاه‌های دولتی از ورود به حوزه آموزش عالی و حذف تدریجی مراکز غیرکاربردی، تعداد علمی کاربردی‌ها در استان به 13 مرکز کاهش یافت.

وی عدم تطبیق با شرایط دانشگاه جامع را عامل خروج مراکز تعطیل شده از گردونه مراکز وابسته به دانشگاه جامع دانست و گفت: همه مراکز باقی‌مانده در استان مراکز علمی-کاربردی و مهارتی هستند که از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند. البته برخی از مراکز تعطیل شده استان همچون علمی کاربردی جهادکشاورزی نیز از مراکز موفق استان بودند که به دلیل ممنوعیت قانونی از گردونه خارج شدند.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع در مهارت‌آموزی به دانشجویان توفیقات زیادی داشته خاطرنشان کرد: بیش از 75 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بعد از تحصیل جذب بازار کار می‌شوند. بهرامی‌نسب با بیان اینکه در دانشگاه‌های کاربردی کشورهایی همچون آلمان 100درصد فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار و مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی‌شان می‌شوند تصریح کرد: دانشگاه جامع نیز برای جذب حداکثری و 100درصدی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به بازار کارهدفگذاری کرده و امیدواریم در آینده به این مهم برسیم . بهرامی‌نسب با اشاره به مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که دانشجویان این دانشگاه نه تنها خود بعد فراغت از تحصیل جذب بازار کار مرتبط با تحصیل‌شان شوند بلکه برای دیگران نیز شغل ایجاد کنند. رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان از قرار گرفتن مرکز علمی کاربردی کلران سمنان در بین 10 مرکز برتر کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: این مرکز داوطلب جذب دانشجوی خارجی نیز هست و وعده ایجاد همه زیرساخت‌های لازم برای این مهم را نیز داده است. وی از تحصیل سه هزار دانشجو در مراکز علمی کاربردی استان خبر داد و افزود: جمعیت دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان بالغ بر 18 هزار نفر هستند.


نظر شما :