مناظره دانشجویی مراکز علمی کاربردی استان سمنان
مناظره دانشجویی مراکز علمی کاربردی استان سمنان
تشتت و بینظمی در نبود گفتوگو بوجود میآید/ آموزش در جوار تولید به رونق در تولید میانجامد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان ، جناب آقای دکتر محمد تقی قربانیان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان بیان داشت که آموزش عالی در جوار تولید توفیقات بیشتری به همراه دارد تا آموزشهای صرف دانشگاهی.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان در اختتامیه سومین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان سمنان که با میزبانی علمی کاربردی جهاددانشگاهی سمنان برگزار شد اظهار کرد: اگر همچنانکه در برخی از مراکز علمی کاربردی صورت گرفته آموزش در جوار صنعت و تولید شکل بگیرد این آموزش هم دستاوردها و توفیقات بیشتری خواهد داشت و هم تولید و اشتغال از آن بهرهمند خواهد شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاهها ماموریتی برای اشتغال دانشجو تعریف نشده ولی در دانشگاه جامع علمی کاربردی همه ارکان دانشگاه موظفند بعد از ورود دانشجو به این دانشگاه برای اشتغال و مهارت وی برنامهریزی کنند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان ادامه داد: اگر دانشجو در محیط واقعی کار، آموزش و مهارت را بیاموزد بیشک بعد فراغت از تحصیل هم سطح علمی وی ارتقاء مییابد و هم سطح مهارتی وی، و از همین رو چنین دانشجویی میتواند به رونق تولید کمک کند.
دکترقربانیان هرگونه عدم همگنی بین دانشجو، دانشگاه، آموزش، مهارت و...را به زیان بخش تولید ارزیابی و تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تجربه موفقی در حوزه آموزش در جوار تولید دارد.
ایشان با بیان اینکه 30 درصد دانشجویان ورودی به دانشگاه جامع، در بدو ورود به این دانشگاه شاغل هستند ادامه داد: رصدهای دانشگاه جامع نشان میدهد علاوه بر این 30 درصد 50 درصد از دیگر دانشجویان دانشگاه جامع بعد از فراغت از تحصیل وارد بازار کار میشوند به عبارتی 80 درصد دانشجویان این دانشگاه وارد بازار کار میشوند که آمار بسیار خوبی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان لازمه ارتقاء سطح مهارتی و علمی دانشجو را مستلزم همکاری و همراهی دانشگاه و دانشجو دانست و گفت: گاهی نبودن انگیزه کافی در دانشجو و گاه ضعف کیفی در دانشگاه سبب میشود که دانشجو در مهارتآموزی موفق عمل نکند چرا که گاهی دانشگاه بر پایه هدف درستی شکل نگرفته و گاه خود دانشجو برای اهدافی جدا از مهارتآموزی وارد دانشگاه شده است.
وی تجربه دانشگاههای علمی کاربردی را تجربهای وام گرفته از مغرب زمین خواند و گفت: اگرچه این تجربه را غربیها ابتدا از شرقی ها و کشور ما گرفتند اما پس از تغییراتی در آن ما دوباره آن را از غربیها گرفتیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه جامع ادامه داد: تجربه دانشگاههای علمی کاربردی در غرب تجربه موفقی بوده و توانسته در تولید و صنعت تاثرگذاری بالایی داشته باشد.
ایشان به تجربه تاریخی شکلگیری بازار حول مسجد، صنعت، مدرسه و مسجد در ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: در شهرهایی همچون اصفهان و یا سمنان بازار، صنعتگران، مسجد، مدرسه و..همه در یک مکان مشخص مثل نقش جهان اصفهان و یا مسجد امام سمنان شکل گرفته و این به آن معنی است که مذهب، دین، علم و اشتغال و...در جوار و ارتباط با هم بودند.
دکترقربانیان همچنین با تقدیر از برگزاری سومین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان، از گفتوگو به مثابه روشی برای نزدیکی آراء به همدیگر نام برد و با بیان اینکه تشتت و بینظمی در نبود گفتوگو در جامعه بوجود میآید افزود: اگر گفتوگو به خصوص گفتمان علمی در جامعه محقق شود هیچگاه جامعه دچار تشتت، ازهم گسیختگی و بینظمی نمیشود.


